"Ambition is a dream with a V8 engine"

En grenseoverskridende kreativ kraft, sier kollegene om ham. Visjonær, strategisk og målrettet på samme tid. En som ikke bare er opptatt av å levere fine ting, men heller å ta sats sammen med kunden for å nå felles mål. En strategisk rådgiver som aldri går på akkord med kvalitet. Hils på Nils- Petter – vår kreative leder – og nye partner!

Da Fabel Media begynte å jobbe med Nils-Petter og omvendt for nesten 10 år siden, skjedde det noe magisk. Det er selvsagt ikke bare hans “feil”. Det handler om synergier og “Bromance”, som Fabel-gjengen kaller det. Det handler om at mennesker noen ganger gir og finner gjenklang i hverandre. - Vi bare fant hverandre, sier Rudi, en av grunnleggerne av Fabel. Den gang for bare fire år siden var de fire ansatte. Nå, etter vekst og oppkjøp av selskaper, teller de over 30.

Never settle for less than Fabelous – Nilsi, Dani, Rudi og Ruben.


25- år erfaring - men mer ambisiøs enn noensinne

Nils-Petter har bak seg 25 år i reklamebransjen. Ifølge ham høres det utrolig lenge ut. Da kan vi legge til at denne historien handler om en purung 19-åring som ga jernet og tok et sjumilssteg inn i reklamebransjen. Vi kan høre ekkoet av mor i bakgrunnen:

- Du må ut og vise fram mappen din Nils-Petter, høre hva byråene synes. Hold på drømmen og gjør det du brenner for!


Reklame på Forus

19 år gammel fullfører den ambisiøse karen fra Sandnes «Reklame Illustrasjon og Design»-linjen på Forus videregående med toppkarakterer innen de fleste kreative fag. Det er bare en utfordring. Han mangler generell studiekompetanse. Da kommer mor med et uvanlig råd: «Kom deg ut i reklamebransjen og prøv å få en jobb. Studiekompetanse fikser du underveis.


Les også: Fabel Media feirer 10 år med klemming istedet for hand-shakes

Fra 90 kroner i timen til partner i Fabel

Nils-Petter får prøve seg til 90 kroner timen hos reklamebyrået med den største annonsen på Gule Sider. Dette ble starten på Sandnes’ svar på Don Draper.

Hardtarbeidende blir fort standarden, med skole på dagtid og byråarbeid på kveldstid. Allerede som 21- åring blir han medeier og partner. Selskapet gjør suksess og vokser, med 15 ansatte i Sandnes og 20 ansatte i utlandet og i Oslo. Nettverket utvides i takt med bedriften og Nils-Petter har mange tanker om hvordan drive business, hvordan bygge kultur. Han vokser inn i rollen som reklamemann. Han kjenner at han savner noe. Det er vanskelig å sette fingeren på hva det er. Helt til han møter Fabel gutta – Ruben, Rudi og Dani.

- Det hele startet med business med en god tone fra første stund. Det var alltid mye varme hos Fabel Media, jeg følte meg sett og inkludert og brikkene falt på plass, forteller Nils-Petter.


Han innser at det er dette som har manglet. Tilstedeværelse, felles driv og felles ambisjoner. Etter hvert som samarbeidet utviklet seg vokste det frem nyskapende tanker. Hvorfor ikke gjøre dette sammen, under samme tak? Med felles verdier og felles ambisjoner om kultur og vekst?

Elvis Presley sa det godt

Oppsigelsen er et faktum. Elvis Presley's utsagn «Ambition is a dream with a V8 engine» gir mening.- I Fabel mener vi det er viktig å ha drømmer for å oppnå suksess, men vi kommer ikke dit bare ved å drømme. "Å være ambisiøs" er en ferdighet som utvikles over tid og som krever hardt arbeid, utholdenhet, men viktigst av alt, en plan, medgir han.


Les også: Fabel åpner nytt kontor med elleve ansatte i Kristiansand og Kvinesdal

Sammen kunne de plutselig favne flere kunder og levere større løsninger. Ikke bare ad hoc, ikke bare filmproduksjon, men full pakke med merkevarestrategi og story. - I dagens samfunn lever vi med konstant tilgjengelig informasjon. Nettopp derfor er det avgjørende å treffe en nerve og skape engasjement, slår han fast. Nils-Petter er sikker i sin sak. Verken han eller Fabel hadde vært der de er i dag uten hverandre.

FOTO: Mikkjell Lønning / Sandnesposten


- Nilsi er full pakke

De tre gründerne av Fabel er unisone i hva de tenker om å få Nils-Petter med på eiersiden.

- Nilsi har egentlig vært en del av Fabel-systemet siden vi startet opp. Den gangen var han en god kunde med egne kunder som vi sammen utviklet fabelaktige kampanjer for, sier Rudi.


Dani fortsetter:- Nilsi er en person vi kan kalle «full pakke» - han bidrar med et strategisk syn på kunders utfordringer. Han tenker på de store linjene og legger de langsiktige planene. Ved å ha Nilsi med oss på eiersiden, sikrer vi oss fremdrift og ekspansjon av vår bredde av tjenester, noe som igjen faller vårt kundenettverk til gode.

- Det stemmer, kommenterer Ruben. Sammen med Nils-Petter har vi i løpet av de siste årene løftet oss flere hakk og han har hjulpet oss med å tenke bredere enn vi gjorde tidligere. Som partner vil han sammen med oss andre være med på å sette retning for hvem, hva og hvor. Teamet vårt blir sterkere for hver person som ønsker å jobbe sammen med oss - og Nilsi er en viktig brikke for å nå nye, ambisiøse mål.

"En enkel kar fra Sannis "- ifølge han selv  (Foto: Mikkjel Lønning/SP)

Nils-Petter smiler.

- For en enkel kar fra Sandnes, så varmer dette skikkelig, medgir han.- Jeg har enda ikke levert mitt beste, jeg jager videre og har ikke tenkt å lene meg på gamle referanser. Når man jobber med noe man elsker, så blir det en livsstil - en konstant hobby, sier han og legger til: - Når både mage og fornuft sier at dette kjennes fabelaktig, så er det bare å fyre opp V8-eren!

Se aftermovien fra


feiringen!
Filmer fra festen
Fabel 10år
Ingen Fabel uten våre ansatte
Morsomme Øyeblikk
Takk til våre queens
Andre aktuelle saker